zaterdag 30 april 2016

30/04: Elfstedentocht 3-7 Mei

De route van de 11-Stedenwandeltocht
Volgende week is het zover: De 70e editie van de elfstedenwandeltocht! Vele trainingskilometers zijn er afgelegd en de komende week moet uitwijzen of iedereen genoeg getraind heeft. In de aanloop naar de 11-Stedentocht hebben wij een aantal wandelaars voorgesteld op onze site. Ze hebben allemaal nog een paar woorden met wat foto's gestuurd. Hieronder vind je hun inzendingen. We zouden ze de volle 5 dagen gaan volgen en extra dingen doen onderweg maar dit gaat helaas niet door. Een niet onbelangrijke reden was dat ondergetekende kampt met een pittige knieblessure en die knie kan maar moeilijk buigen. Lange autoritten 5 dagen lang zijn dan sowieso niet te doen.  Morgen 1 Mei testen we de knie en als dat goed gaat zijn we er toch nog een dagje bij!

We laten nu de 7 wandelaars die we 5 dagen zouden gaan volgen  aan het woord. Zie ook hun afzonderlijke stukjes die eerder op onze site zijn verschenen.De komende week komt er vast meer nieuws van hun binnen, en anders een verslag na de wandeltocht. We wensen hun en alle wandelaars, bestuur en vrijwilligers een onvergetelijke week toe!! 


Peter de looze, bekend om zijn mooie uitdossingen!

Tegenwind (door Peter de Looze)

De voorbereidingen 11 stedenwandel tocht valt een beetje in duigen.  Op 22/23 januari start ik de Bossche 100 km na 76 km val ik uit met ontiegelijke maagklachten met nog 24 km te gaan. Ik vraag me zelf af, heb ik iets verkeerds gedronken of gegeten, ben ik misschien te snel van start gegaan. Joost mag het weten? Heeft het zware modderige parcour mij teveel kracht gekost? Of is het zo`n dag dat het gewoon een keer niet gaat? Begin februari na het douchen thuis, val ik plotseling met hevige pijn scheuten in mijn rug neer op de vloer rakelings langs de toiletpot.  Ik wil terug rechtop komen staan, maar het lukt me niet. 


Ik kan me rug niet meer bewegen op 1 of andere manier.  Mijn rugspieren zitten muurvast. Na een halfuur kom ik kruipend op mijn knieën via de muur en de wastafel terug recht.  Naar de dokter. Constatering : SPIT. Via fysiotherapie, met allerlei rare oefeningen, medicatie en zwemmen was ik er na ruim 3 weken er vanaf.  De Wase 100 km in SINAAI komt eraan op 26- 27 februari. Iedereen verklaart mij voor zot. Dat ga je toch niet doen, je kom net van een blessure. Gun jezelf die rust die je nodig hebt.  Ik vraag mezelf af, waar doe je goed aan. Beweging is  volgens mij nog altijd de beste remedie.  Tegen alle logica in, de tocht uitgelopen, maar kreeg wel weer  die verrekte maagklachten terug. Maar deze keer niet zo hevig als toen in de Bossche 100. Twee dagen later komt het uit. Hevige hoofd- en buikpijn met koorts tegen de 40 graden. Griepvirus is actief. Krijg er daarna nog een longontsteking bij.  11/ 12 maart had ik mij ingeschreven voor de 110 km tocht in mijn eigen provincie Zeeland de Waterpoortloop. Helaas moeten afmelden. Mijn conditie was echt nul komma nul geworden.  Op 26 maart is de Kennedy mars in Sittard. Zou ik deze aankunnen? Ben ik op tijd hersteld? Deze op karakter uitgelopen, maar de laatste 20 km kwam ik gewoon conditie tekort.  En pijn in mijn pôten…..Tja  80 km beton ben je niet gewend. Mijn kleine teentjes waren na afloop tot bloedens toe kapot. Waar ligt dat nu weer aan. Is de demping ver weg? Deze schoenen had ik ruim een half jaar met ongeveer 2000 km op de teller. Mijn schoenen heb ik altijd een maat groter. Tja toch maar een paar nieuwe schoeHeb altijd merk Meindl.  Heb een hele brede wreef en mijn rechter voet is groter dan mijn linker voet. Ik ga eens raar doen. Heb een paar Meindl gehaald die nu 2 maten groter zijn.  


Achteraf heb ik daar geen spijt van gehad. Heb ze eerst ingelopen met naar mijn werk te gaan en ermee te winkelen. Daarna wat kleinere afstanden meegewandeld tochten van tussen de 20 en 30 km. De  50 km Blarentocht komt eraan op 4 april in Koekelare. Gelijk even testen. Mijn voeten komen er ongeschonden doorheen. Op 8 en 9 april is de 100 km zware tocht  Mortier Francorchamps-Mortier.  Een prachtige omgeving door de  woeste vallei de la Hoëgne. Met venijdige beklimmingen en dalingen.  Ik kom ruim op tijd bij de finish. Krijg een sms van Linda binnen dat ze is ingeloot met de vierdaagse van Nijmegen.  Eindelijk weer eens meewind en zonneschijn.  31 april en 1 mei is de IML in Blankenberg 2 maal 42 km. Die ga ik dan rustig uitlopen. En dan….. is het zover dan komt de tocht der tochten eraan. Maak je borst maar nat. Veel  plezier en succes iedereen. Zie jullie ginds.

Anneke van Wieren, Wiepie Oenema, Miranda Scheffer en Jan Brinksma
Mijn voorbereiding voor de Elfstedenwandeltocht (Door Jan Brinksma)

JOURE - Zelden zullen mijn voorbereidingen voor de Elfsteden wandeltocht zo goed geweest zijn dan dit jaar. Vanaf januari heb ik de trainingen zorgvuldig opgebouwd en de afstanden voortdurend langzaam uitgebreid en afgewisseld. Toch is een goede voorbereiding nog geen garantie voor het volbrengen van de vijfdaagse tocht langs de beroemde elf Friese steden. Het moet elk jaar maar weer gebeuren en 207 kilometer blijft een mega-afstand. Bovendien kan het weer ook nog roet in het eten gooien, al zijn de vooruitzichten voor volgende week beslist niet slecht. De spanning stijgt langzaam, tot dinsdagmorgen om zeven uur het bevrijdende startschot klinkt.



Mijn trainingen bestonden vooral uit het afwisselen van 'korte' afstanden van tien tot vijftien kilometer, afgewisseld door een rondje Tsjûkemar of Snitser Mar.  De meest tot de verbeelding sprekende training blijft toch wel de klassieker Joure - Urk. Eerst zeventien kilometer naar Lemmer wandelen en dan nog ruim 25 over het fietspad met rechts het IJsselmeer en links de dijk. Na de tweede bocht zie je bij helder weer Urk liggen in de wetenschap nog twee uren te moeten wandelen. Enkele weken geleden liepen we dit traject en we troffen schitterend weer.



Hopelijk zijn de weergoden ons volgende week ook goed gezind. Ik wens alle wandelaars en organisatoren een fantastische, sportieve maar vooral ook gezellige week toe. Het motto van de Nijmeegse Vierdaagse geldt natuurlijk ook in Fryslân. 'Wij zijn één voor allen en allen zijn wij één'!



Onze altijd blijde Marjan uit Brabant!
"Ik ben er klaar voor!"  (Door Marjan uit Brabant)

Tjah, voorbereiding voor de 11-steden! Ik ben er klaar voor! Redelijk wat tochten gelopen, waaronder de 30 v Zandvoort en de Fjoertoer op Terschelling.

Bij de laatste hebben we er een gezellig weekend van gemaakt. Komend weekend (als dit stukje geplaatst wordt alweer achter de rug) gaan we naar de bloesemtocht in Margraten, wat een mooie tocht beloofd te worden. En van ‘t zuiden van Nederland, goed een week later op weg naar ‘t noorden.

Op naar Friesland........
Rest me nog ergens mijn tas in te pakken en de weersberichten te bekijken.

Ik hoop op een ZON(netje)!!!!!

Wij Brabanders hebben er zin in

Tot in Friesland, Wandelgroetjes,

Marjan



Joke is misschien wel de lenigste 50-plusser tijdens de tocht!
Klimmen en klauteren (Door joke de Kemper Keijzer)

Als voorbereiding o.a. een prachtig rondje Lauwersmeer en de Waddentocht gelopen. Zoals te zien is komt er bij wandelen ook het nodige klim en klauterwerk aan te pas. Daarom blijven wij natuurlijk ook zo lenig he? En omdat Meintsje er niet was heb ik maar even in het plaatsnaambord gehangen.
Ik had graag wat meer trainingskilometers willen maken..maar ja!



En Beerenburg Boppe natuurlijk voor deze 'Stiekeme Stoker'!
"Weinig trainingkilometers" (Door Wiepie Oenema)

Eerst moet ik bekennen dat ik wel eens meer getraind heb voor de wandelelfsteden monstertocht.

Ik heb een paar georganiseerde wandeltochten gelopen zoals o.a. een paar FLAL tochten en laatst de doarpenrintocht (40KM) vanuit Itens.  Verder heb ik eigenlijk alleen maar wat rondjes in en om Bolsward gewandeld. Wel moet ik zeggen dat het wandelen van deze tochten mij wel gemakkelijk afgingen, dus wat dat betreft zou ik moeten zeggen dat als ik onderweg niet al te veel blaren e.d. krijg, het moet kunnen lukken.  Hopelijk werkt het weer wel een beetje mee zodat het een mooie 70st editie van deze jubileum tocht kan worden.

Tot slot wil ik zeggen dat ik er heel veel zin in heb.


Hopelijk maakt Miranda meer
kilometers dan dat ze woorden
schrijft!! 
'Kilometervreter'  (Door Miranda Scheffer)

Mijn voorbereidingen zijn goed gegaan. 
Heb 4 x 40 km gewandeld en heb het gevoel dat ik dan nog wel 10 km kan lopen. 
Meer getraind dan normaal. 
Nu hopen op mooi droog weer. 
Iedereen veel succes en veel plezier. 
Geniet van elke meter!


Groetjes de kilometervreter Miranda Scheffer







Klaar voor de start!! (Foto Etappe Dokkum-Leeuwarden 5e etappe 2015)

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten