maandag 29 februari 2016

02/03: 11-St.tocht:Organisatie (1)

Van 3 t/m 7 Mei as wordt de 11-Stedenwandeltocht gehouden. Wij (Albert en Meintsje) lopen dit jaar
Zulke fotootjes willen we ook gaan maken onderweg!
niet mee. We zijn vrijwilliger als zgn. 'razende reporters' en zullen ons
vervoeren per auto, fiets en wandelend. Gewapend met 2 videocameraatjes en 2 fototoestellen zullen we proberen mooie plaatjes te schieten, leuke filmpjes te maken en hier en daar wat woorden proberen te onttrekken aan de wandelaars. 8 daarvan gaan we elke dag even bij langs om te zien hoe het met hun gaat en wat ze van de tocht vinden. 


Verder werken we in ieder geval mee aan de wedstrijd voor de orgineelste outfit op de laatste (Fryske) dei en zetten we veel wandelaars op de foto (eind/finishfoto) op een mooi plekje op de route. Er zijn nog meer plannetjes maar nog niets is zeker. We rekenen op een prachtige week, het is voor ons nieuw om op deze wijze een tocht mee te doen maar we hebben er veel zin aan!

Elke week in de maanden Maart en April (woensdags) kunnen jullie kennis maken met een wandelaar die we tijdens de 11-Stedentocht gaan volgen. Wie dat zijn.......jullie moeten elke week maar eens op de site zien.  We beginnen deze week overigens niet met een te volgen wandelaar maar  een samenvatting van gesprekken die we met Tom Yntema (voorzitter van de vereniging) en de 'Rode Kruis TOP' (Appie en Ankie) hebben gehad. Volgende week woensdag maken we kennis met een wel heel prominente aanwezigheid tijdens de Tocht der tochten!! Maar eerst een paar woorden van Tom, Appie en Ankie namens de Organisatie en de hulpverlening die we een tijdje terug enkele vragen stelden voor onze website (destijds troch-rinnen).

----------------------------------------------------------------------------------------------

Eerst wat woorden van de voorzitter:


De voorzitter Tom Yntema

Tom Yntema:

Wij zijn het hele jaar bezig met de organisatie van de tocht. Uiteraard zijn de maanden voor de tocht wat intensiever, zeker voor de logistieke bestuursleden, maar ook na de tocht is bijvoorbeeld de evaluatie erg belangrijk. Hiernaast organiseren wij zowel vooraf als achteraf een bijeenkomt voor onze vrijwilligers om hen te informeren en met hen te evalueren. Na 69 elfstedenwandeltochten is er een goed draaiboek die ieder jaar bekeken wordt op kleinere en grotere wijzigingen. 



Betaalde krachten: De Elfstedentocht drijft op vrijwilligers, zowel het bestuur als de vrijwilligers. Wij hebben ongeveer 70 vrijwilligers, inclusief de medewerkers van de EHBO en de Masseurs. Sommige doen al meer dan 40 jaar als vrijwilliger mee!!

Tijdens de tocht: Ik ben altijd bij de start aanwezig meestal vergezeld van een burgemeester of wethouder en volg de wandelaars waarbij ik ook altijd aandacht heb voor de laatste wandelaars en de vrijwilligers. Soms moet ik de pers te woord staan en afgelopen jaar heb ik de militairen en de justitiemedewerkers in Franeker ontvangen. Ik probeer zoveel mogelijk mijn gezicht te laten zien aan de wandelaars. 

Slechte stukken: Het klopt dat het laatste stuk naar Spannenburg en het stuk tussen Harlingen en Franeker niet de mooiste wandelroutes zijn. Bij de eerste dag zitten wij daarbij aan de afstand zodat alternatieven moeilijk worden. Over de tocht tussen Harlingen en Franeker zou nog wel eens een alternatief verzonnen kunnen worden. Laat jullie verrassen! 

Over het aantal deelnemers wat achter blijft vergeleken bij bv Nijmegen:    In de eerste plaats is onze tocht vijf dagen en wordt deze altijd gehouden in de week van Hemelvaart. Deze traditie houden wij erin. Hiernaast is deze vijfdaagse tocht niet geschikt voor 10.000-den deelnemers. De start en finishplaatsen hebben vaak beperkte ruimte en wij kunnen maximaal 200 wandelaars volpension verzorgen. Toch zij wij bezig om te bekijken op welke wijze wij de deelname te vergroten. Mogelijk dat wij met onze inspanningen in deze week meer kunnen doen. Hierover wordt op dit moment over nagedacht.  Daarnaast heb ik in Dokkum bij de start van de laatste tocht meegedeeld dat als elke wandelaar volgend jaar bij de 70ste tocht 1 wandelaar meeneemt wij de duizend deelnemers dik zullen halen. Wij denken voor de vijfdaagse tocht maximaal 1500 deelnemers te kunnen faciliteren.  Ik had laatst een droom om naast de vijfdaagse tocht een driedaagse wandeltocht te gaan organiseren, de Tocht om het Noorden (halve elfstedenwandeltocht) , waarbij op de laatste drie dagen kan worden ingeschreven. Dit kost geen extra vrije dagen en het is een driedaagse wandeltocht van twee maal 43 en een keer 28 km. Mogelijk een aantrekkelijke tocht voor een grotere publiek!! Hiernaast droomde ik dat wij de laatste dag gaan promoten als de thuisbrengtocht waarbij ook kan worden ingeschreven voor de laatste 15 km. Met het bestuur wil ik deze dromen binnenkort gaan bespreken. Hiernaast willen wij de komende maanden bekijken of wij in landelijke bladen de tocht meer bekendheid kunnen geven. 

Pers:  Ik denk dat als wij meer deelnemers krijgen wij ook meer aandacht van de pers gaan krijgen. Het ene houdt verband met het andere. Wij hebben als bestuur al besloten om een extra bestuurslid de verantwoordelijkheid te geven voor de pr en marketing, een belangrijke uitbreiding van het bestuur.
De elfstedenwandeltocht heeft naast de prachtige route lang de elfsteden van Fryslan een bijzonderheid dat zij ieder dag een andere startplaats kent.
  
Huisvesting en vervoer:  Naast 200 wandelaars die volpension wordt geboden middels de slaapschepen en restaurants in de finishplaatsen hebben wij ieder dag bussen rijden die in de ochtend om zes uur deelnemers brengen van de finish naar de startplaats. Na de finish kunnen de deelnemers met eigen vervoer weer naar huis of tijdelijk onderkomen. Hiernaast is er de mogelijkheid om bagage (koffers, tassen, vouwfiets etc) mee te geven aan de organisatie die na de finish weer kan worden opgehaald.

Sfeer: Onze deelnemers zijn vaak erg tevreden over de sfeer tijdens onze tocht. Het is kleinschalig en
gemoedelijk waarbij veel wandelaars elkaar tijdens de tocht gaan kennen. Uiteraard hebben wij ook wandelaars die 30 of zelf 40 jaar meedoen. Die hebben geen introductie meer nodig.


Verzorging: Over de verzorging krijgen wij vaak veel complimenten zoals de watertappunten, de extra uitdeelpunten (drinken, appels, kaas, wordt etc.), de EHBO en de masseurs. Hiernaast is het een kracht dat de vele ervaren en gedreven vrijwilligers net zoals de wandelaars de tocht echt beleven. Leuk om te zien en mee te maken als voorzitter van de stichting. 

Waarom voorzitter?: Het leuke van voorzitter zijn van deze wandeltocht is dat het naast het feit dat de tocht volgend jaar alweer voor de 70e keer wordt gehouden dat naast de wandelaars ook de vrijwilligers en het bestuur er plezier aan beleeft. Dat is toch prachtig om te zien en mee te maken.



Zie voor meer nieuws van Tom Yntema op de website van de 11-Stedentocht (KLIK HIER)

Appie en Ankie van de EHBO komen woensdag aan bod!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten