donderdag 1 januari 2015

'Yn petear mei' Thea van den Berg

Van 28 op 29 augustus volgt weer een nieuwe editie van de Friese Kennedymars na een jaar van afwezigheid! We praten met secretaris Thea van den Berg
Manlief Jouke en Thea op het cruiseschip Oasis of the Seas
Thea van den Berg-Evenhuis, secretaris van de Kennedymars Friesland, kun je iets over jezelf vertellen?
In Winsum ( Gr) stond mijn wiegje in het jaar 1953 maar daar kan ik mij niets van herinneren want na een half jaar verhuisde ik naar Middelstum waar ik, op een boerderij, een fantastische jeugd heb genoten. Daarna verhuisde ik naar Friesland en vestigde ik me uiteindelijk met mijn man Jouke, we zijn 39 jaar getrouwd, in Driezum. Wij hebben vier kinderen die inmiddels zijn uitgevlogen. Ben al jaren werkzaam in een ziekenhuis als radio-diagnostisch laborant, voor mij het mooiste beroep!

Wandel je zelf ook? En wat zijn nog meer je liefhebberijen?
’s Zomers ben ik buiten. Wij hebben een grote tuin waar ik graag in mag werken. Tuinieren en het maken van diverse creaties uit tuin, bos en berm is voor mij een ontspannende uitdaging. Natuurlijk zit ik ook graag te genieten in de tuin. Daarnaast mag ik graag wandelen. Ik loop op mijn vrije dagen altijd een blokje om van 5 km. Een paar keer per jaar doe ik mee aan een georganiseerde tocht, die niet al te lang is.. Een Kennedymars staat dan ook niet op mijn verlanglijstje. Ik ben een fanatieke korte afstand loper! Tijdens het wandelen komen er vaak allerlei ideeën bij mij op die ik voor diverse activiteiten kan gebruiken, b.v. voor de Kennedymars.  
Dochter Ilse hier de Kennedymars aan het promoten tijdens een Expo

Hoe ziet het draaiboek er in grote lijnen uit en hoeveel vrijwilligers werken er in totaal mee? Zijn jullie lang bezig met alle voor bereidingen?? 

Het bestuur komt vanaf januari iedere maand bijeen voor overleg en in de aanloop naar de Kennedymars vaker dan één keer per maand. Het bestuur is geen overkoepelend orgaan die ergens in een directiekamer toekijkt. Een ieder van ons heeft een onderdeel, met zijn eigen vrijwilligers. Wij werken volgens het draaiboek en de eerste punten zijn dat de nieuwe website op 1 januari open gaat, de PR wordt opgestart en de vergunningen worden aangevraagd.

Tijdens de Kennedymars in het kort;
De secretaris zit in het crisis centrum, bemant met twee vrijwilligers de telefoon, checkt of de overige vrijwilligers op hun posten zijn, heeft nauw contact met de vrijwilligers op de posten, heeft nauw contact met de vliegende keep op de motor en de bemanning van de 2 quads etc.
De penningmeester is de vliegende keep op de motor, rijdt van post naar post, let i.s.m. de politie op drukke kruispunten, checkt breeklichten en pijlen( die soms door grapjassen worden verwijderd) en heeft nauw contact met politie en het crisis centrum etc.
De routemaster heeft van te voren overleg met de politie betreffende de route, waar staat de politie en waar moeten verkeerregelaars en wandelbegeleiders staan. Een dag van te voren worden de pijlen , borden etc. geplaatst. Vlak voor de Kennedymars worden de breeklichten aangebracht en de laatste controle van borden en pijlen. Na afloop wordt het materiaal weer opgehaald.

Dan zijn er 14 scan/stempel/catering posten.
De persoon, verantwoordelijk voor het scannen, heeft de scanapparatuur van te voren op de posten gebracht en gecheckt. Ook behoort de inschrijving tot zijn taak. 
De persoon voor de catering bestelt alle voedingsmiddelen, draagt zorg voor het broodjes smeren en zorgt er voor dat alle voeding, koffie enz. tijdig op de posten aanwezig zijn. 
De terreinopbouwer is al dagen van te voren druk met het aanbrengen van diverse borden en hekken. De dag voor de Kennedymars wordt het dorpshuis omgeturnd voor de Kennedymars. Vele vrijwilligers zijn dan druk, o.a. terreinopbouwers, chauffeur voor wandelaar vervoer met busje/auto, parkkeerwachters, tassen labelen, tassentransport enz.
Wij werken met zo’n 100 vrijwilligers.
Elfsteden 2006 Thea met haar zus Wineke
Hoe lang ben je al actief bij de KM en hoe raakte je betrokken bij dit evenement Kun je iets meer vertellen over het ontstaan van de KM Fryslân? En wat was jouw functie daarbij?
In 2006 stond er een oproep in de dorpskrant om een activiteit te bedenken om “ stipe te jaan ” (steun) aan het dorpshuis. Natuurlijk deed ik mee en in onze groep ontstond het idee om een wandeltocht te organiseren. Na een paar bijeenkomsten, ik werd secretaris, werd op zaterdag 2 september 2006 de Dokkumer Wâlden Rintocht georganiseerd. Het was een groot succes. Een paar leden van de groep, waaronder ik, hadden de smaak te pakken en wilden opnieuw een wandeltocht organiseren. Het werd een Kennedymars. Van ervaren Kennedymars-wandelaars kregen wij vele tips. Dit was wel even wat anders dan het bestellen van stempelkaartjes en medailles. Het was een hele onderneming maar een schitterende uitdaging. Toch sliep ik de nachten ervoor bijzonder slecht. Zou alles goedkomen? Op 31 augustus 2007 ’s avonds om 22.00 uur klonk het startschot van onze eerste Kennedymars. Ik zat de gehele nacht in het crisis centrum. Hoe leg je aan verdwaalde wandelaars, in het donker, in een vreemde omgeving, uit weer op de route te komen? Ik was blij dat het weer dag (licht) werd. De tocht was zeer geslaagd, dus op naar de volgende editie. Tot op heden ben ik nog steeds secretaris, maar in de loop van de jaren zijn er een aantal taken bijgekomen, voor dit jaar hou ik me zelfs met de route bezig.

Waar haalt de KM het geld voor de organisatie vandaan? Hebben jullie goede sponsors? Hoeveel geld gaat er om in zo’n mars?
Wij hebben vele sponsoren, vooral ook uit eigen omgeving. Jullie mogen in de keuken van de Kennedymars kijken maar het recept van onze financiën blijft geheim. 
Linksonder Thea aan het werk in het ziekenhuis; midden zoon Jitze tijdens een etappe van de 11-steden en rechts de 3 dochters: Amarins; daaronder Hedda (li) en Ilse (re)
Hoe zit het met het Rode Kruis....hoeveel mensen moeten er aanwezig zijn tijdens de tocht en hoeveel werk hebben ze? Zijn er ook wel eens ernstige klussen?
Het Rode Kruis verleent zijn werkzaamheden met 16 personen, de EHBO heeft 10 mensen op de route. De EHBO’ers krijgen van te voren altijd een blaarprikcursus .Het behandelen van blaren is het meeste werk. Indien het warm weer is vallen sommige wandelaars bij de finish om. Voor de mensen van het Rode Kruis en de EHBO’ers is het dan opgelet in welk stadium de wandelaar op dat moment is en hoe te handelen. In het ergste geval, hierover beslist een arts, moet een wandelaar naar een ziekenhuis hetgeen wel eens is voorgekomen. Dan zijn er nog 4 masseurs op de route en bij de finish die de wandelaars op verzoek behandelen. 

Hoe ziet de route er dit jaar uit?
Wij hebben dit jaar een compleet nieuwe route die de wandelaar kennis leert maken met o.a. de terpen en het Lauwerszeegebied. Meer kan ik niet verklappen. Volg de site.
Thea haar man Jouke als vrijwilliger tijdens de Kennedymars Fryslân
Waarom ging de KM 2014 niet door?
Dat de Kennedymars Fryslân niet doorging in 2014 heeft dus veel stof doen opwaaien tijdens andere wandelevenementen. Dit is zeer positief, onze mars is dus niet vergeten. 2014: We wilden op termijn een nieuwe site, we wilden op termijn een nieuwe route. Een paar personen verlieten het bestuur. De route moest deels omgegooid worden. Veiligheid voor alles! De posters en flyers waren reeds gedrukt. Toch hebben we eind februari besloten de mars te annuleren omdat de overige bestuursleden te veel taken op hun schouders kregen. 2015: Het bestuur is inmiddels aangevuld met enthousiaste mensen. En een jaartje rust om ons goed voor te bereiden op de Kenneymars 2015 met een nieuwe route, een nieuwe website en een nieuwe scan methode hebben wij als zeer positief ervaren.
Rechtsonder loopt Thea op Ameland de bekende wandeltocht tussen Slik en Zand mee, de medaille is van de 'Boogtocht' in Winsum
Het crisiscentrum van de KM Friesland...
Hoe ziet het bestuur eruit en zijn er nog vakatures?  
Het huidige bestuur bestaat uit een secretaris, een penningmeester en een aantal bestuursleden die elk een eigen onderdeel hebben, b.v. catering, terrein, pr, route etc. Wij hebben geen voorzitter maar iedereen kent zijn/haar taak.

Zoeken jullie nog vrijwilligers zo ja...waarvoor en waar kunnen ze zich melden? 
Bij elke editie kunnen wij niet zonder vrijwilligers. Geen vrijwilligers, geen Kennedymars! Iedereen die aan dit fantastisch wandelevenement wil meewerken is van harte welkom, op welk gebied dan ook. Vele handen maken licht werk! Opgave kan viainfo@kennedymarsfryslan.nl.

Komt Griet Wiersma haar mooie Kennedymarslied ook weer zingen vooraf aan de tocht? 
Natuurlijk willen we graag dat Griet haar Kennedymarslied komt zingen, maar indien ze is verhinderd zal er iemand anders haar plaats vervangen.
Thea brengt veel vrije tijd door in de tuin. Die ziet er dan ook prachtig uit!
Dan noch efkes wat oars......

Als je ervoor kon kiezen om voor altijd één bepaalde leeftijd te hebben, welke zou dat dan zijn? 
Ik zou niet voor altijd één dezelfde leeftijd willen hebben, ik wil altijd weer verder, er komt steeds weer iets nieuws op je pad en het is altijd weer een verrassing wat er gaat komen. Dat is toch leuker dan stilstaan.

Welke liedjes zitten er in de soundtrack van jouw leven? 
Klassieke muziek, Enya, Keltische muziek, Tiesto, Simmer 2000 en last but not least Ede Staal mien Hogelaand.

Hoe oud was je toen je volwassen werd?
Op 12 juni 1965 ging ik op een zaterdagmiddag stiekem, op de fiets, in de regen, van uit Middelstum naar Winsum om mee te doen aan de 2e Boogtocht. Ik kreeg mijn eerste medaille, was heel trots maar durfde hem thuis niet te laten zien want dan had ik er flink van langs gekregen. Ik vond het een prestatie dat ik dat in mijn eentje, zonder toestemming en bemoeienis van mijn ouders, had geflikt. Dus op 11 jarige leeftijd werd ik volwassen.

Als je wist dat de Aarde zou vergaan volgend jaar, wat zou je dan nu anders doen?
Direct op reis gaan naar b.v. de Noordkaap.


Iedereen heeft wel een tekst/spreuk of gedicht wat enorm aanspreekt. Heb jij ook zo één?

Doch dyn plicht en lit de lju rabje!  (doe je plicht zonder je iets van kletspraatjes aan te trekken)!
En:  vrijheid van meningsuiting, oké maar heb respect voor elkaar!
Wat ik nog even kwijt wil: U bent van harte welkom op 28 en 29 augustus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten